21 January 2013

Stone Cold Masak Sambal

Stone Cold Masak Sambal
by:- Ishaq Ali

assalamualaikum W.B.T.
 salam sejahtera..eh dah mcm baca berita la plak..ok arini aku masak ikan tongkol masak sambal..saje letak tajuk stone cold sbb bunyi lebih kurang je..wahahah...sangat mudah dan segera..pada aku la..ikan tongkol pun ada masalah jugak...


bahan-bahannya ialah:-


beberapa tongkol ikan tongkol...



bawang besar, bawang putih dan cili giling
(buat sendiri lagi sedap)



goreng ikan dengan serbuk kunyit dan garam..dah siap ketepikan dulu..
kendian tumis segala bawang sampai naik bau terus masukkan cili giling
biar sampai naik minyak(timbul minyak ye)
masukkan ikan yg digoreng tadi dan letak bahan perasa (garam,gula.msg)
aku tak suka letak msg atau aji
aku letak gula sikit untuk rasa manis sambal tu..
letak air asam jawa sikit untuk menimbulkan rasa asid(amboi da mcm chef)
kalau tanak letak asam keping ke atau letak sos tomato pun boleh..



dah siap....eh? makan ngan nasi panas pastu letak kicap lemak sket
pppeeerrrgghhhh...tambah 2 kali nasi lah..( resepi tak bagus tuk org diet ok) ahahahaa
selamat mencuba dan hati-hati memandu...!


aku nak buat benda lain tapi tak sempat sbb
nak g shopping ngan bini aku...okbai..

No comments:

Post a Comment