6 January 2013

CHICKEN'S SCANDAL





Chicken's Scandal ( Cashew nuts Chicken ala- paprik )
by : Adi Nang

Salam dari dapur...

Aneh tak nama resepi aku kali ni? jangan tanya.. nanti jawapan aku tetap sama... aku punya masakan, aku punya suka lah apa nak bubuh nama. hahaha.. oklah, kenapa scandal? kena tangkap basah ke ayam tu sebelum dimasak? tak jugak. haha.. jeng jeng jeng...

Diberi nama scandal kerana semasa nak study cashew nut chicken ni, tiba tiba dapat idea nak buat cashewnut chicken ni ala ala paprik. so combination dua resepi digabung dan diolah ikot suka hati mak bapak aku. pedulik lah nak cakap apa.. tak kesah pon, janji rasanya sedap ye dik dik non sekelian.

Resepi mudah, tak lah sesukar resepi Nasi Arab Lisa Surihani hot tu yang dimasak oleh SUBHI KARIM lah sangat tu... (tangan kat bahu, mata pandang atas) .

Ianya memerlukan masa dalam 30 min sahaja penyediaan. kalau beginner mahu sejam lah.. sebab nak kupas bawang pon dah 15 min kan.. haha. haa.. bagus bagus, at least mencuba nak kupas bawang ye diknon and kaknab sekelian.. ok lah tu, dari duk nganga jer harap lauk masuk kemulut. kann? better masak sendiri. hahaha.. (sorry yg terasa tu) sebab practice makes better. uh.. betol ke tak bidalan aku tu..

ok, lets go to the menu, but before that, sorry dulu ye sebab ni Fast Entry, sebab memang turn adi kedapur kan Ahad ni? kena pulak hari ni ada Asignment kata ko... sepanjang hari pulak tu, takot tak sempat or rushing...  so masa yg ada diawal pagi yg hening ni jgk lah aku upload resepi.. Demi merealisasikan 365/2013 ni.

yess.. sgt berkaliber aku ni ( tepuk lah tangan sikit) bluekkk ;p



cun tak platting aku? siap ada bendera lagi.. haa.. Lisa surihani hado?


Ni kengkonon lah mcm iklan Megi. puiiii..


Haa.. Ohsem tak? Osem kan? siapa tak cakap ohsem, siap aku cili cili mulut tu nnti..




Thennn.. we go for the recipe lah yeh.. sila ambik pen dan kertas. takpon ape susah? kan ada iPad kan? simpan resepi dalam Bookmarks jer.. zaman dah canggih. tak perlu pen dan kertas, sediakan ipad je.


CHICKEN SCANDAL

Bahan bahan :

- Ayam dada dipotong halus gebu kata ko.
- Cashew Nuts
- Cili Kering 6 tangkai ( digunting 1 inch)
- Daun bawang
- Capsicum ( green pepper ) or lada benggala (not bangla)
- Cili merah
- Cili kisar ( 4 sudu besar )
- Bawang besar dimayang / bawang putih / halia
- sos tiram / cili sos / kicap
- Sos ikan
- Daun limau purut.


CARA MEMASAK.

STEP 01 : lumur ayam dengan tepung jagung, gorengkan dan ketepikan.. Goreng Cashew nut dengan api yg sederhana panas dan ketepikan.. dan goreng cili kering yang dipotong itu dan juga diketepikan..

STEP 02 : panaskan kuali, masukkan minyak untuk menumis.. masukkan Bawang merah, bawang putih ,halia. tumis sehingga rasa bau yang menarik.. kemudian masukkan cili kisar dan teruskan menumis..

then masukkan green pepper yg dah dipotong potong itu.. Masukkan cili merah yg dipotong potong tu..  kemudian masukkan sos ikan, sos tiram, cili sos beserta kicap sedikit kedalam masakan dan Daun limau purut (yg dah dikoyak koyakkan)

Seosoning kan sesuka hati korang, garam, gula or whatsoever.. nak bubuh MSG pon ikot tekak memasing.. boleh jer, takda apa yg salah.

STEP 03 : step final.. masukkan Ayam yg digoreng itu berserata dengan Cahew nuts, cili kering goreng dan daun bawang. dah masukkan tutup api.. dan gaulkan sebati. Siap pon. Ready to serve.


ok, Terima Kasih tak terhingga kepada semua orang yang support kami, Ahli ahli Team Ohsemwok. u guys rock. teruskan memerhatikan resepi resepi kami yeh. Love you all. yeahhh..



ADINANG













1 comment:

  1. Sedappp Adi...

    Tapi kan... aku taulah aku ade scandal ngan Lisa Surihani, tak payah lah ko sebut kat sini..malu aku tau...

    OhsemWok,
    Subhi Karim

    ReplyDelete