18 January 2013

BUTTER CHICKEN

Butter Chicken
by : Adi Nang



Salam semua, Bertemu lagi dari dapur saya kali ni. Menu saya yang kelima untuk melengkapkan Misi 365/2013 kali ni. Well.. menu yang simple bagi saya dan tak susah mana pon untuk dibuat. mudah dan ringkas, dan tak rugi mencuba...

Sebelum tu mintak maaf agak lewat sedikit harini untuk update entry disebabkan ada beberapa kerja yang perlu saya satle kan hari ni. ok.. lets continue...



Pelik jugak tajuk kali ni tak melalut sampai kelaut..

Hurmm.. yup cuma Butter Chicken jer dan takda tambahan nama untuk dijadikan lagi menarik or sesaja mengada nak bagi lagi istimewa or whats so everrrr... OK, ini adalah antara menu kegemaran saya, saya study menu ni pon sebab selalu pegi makan kat Retoran Cosy House kat Great Eastern Mall.

so, disebabkan dah terpikat dgn menu ni, saya study lah sikit dan sesambil tu adalah olahan sedikit mengikut citarasa saya, but the basic is still the same iaitu BUTTER. kalau takda Butter lain lah pulak tajuknya.. ye dak? untuk menjayakannya anda harus menggunakan Butter yeh.. kalau guna minyak cap kapak.. jadilah chicken cap kapak oilly. haha.. ok, tak kelakar pon. ;p but u guys ada option jgk selain butter, iaitu Margerine. tak jauh songsangnya.. cuma kena ingat yg marjerin a bit salty sikit.. tu jer.



Ok guys, here the recipe for today.. well.. before ter forgot. selain ayam, boleh dan sesuai kiranya kalau nak pakai resepi ni untuk Udang sebab adi tak makan udang, Elergik. so adi gunakan ayam. then kalau Butter Prawn lagi cantik kalau ada Floss yang macam resepi udang Azam Rasid sebelum ni. ok Guys?, Take note yeh.. When im talking, u listen.. hahaha..


BUTTER CHICKEN RECIPE

- Chicken Breast ( Dice )
- Corn flour untuk menggoreng ayam and a pinch of salt
- Bawang putih ( saya guna dalam 5 ulas ) i likeee... garlic
- Bawang Merah ( 2 biji gitu )
- Daun kari ( saya guna dalam 4 tangkai diraut ambik daun sahaja)
- Fresh Milk
- Halia ( dalam 1 inch)
- Cili padi ( dipotong ) dalam 7 biji
- Parmesan Cheese ( optional ) takda pon takpa, jgn sedih klu takda.
-  And of coz the main ingredient is BUTTER. or Margerine

CARA CARA PENYEDIAAN.

Step 01 - Ayam yang dipotong kecil tadi di lumur dengan tepung jagung dan sedikit garam, dan digoreng menggunakan teknik Deep Fry. Dah cantik golden brown Toskan dan ketepikan. kita guna nanti.

Step 02 - Here the sauce butter pulak. using the frying pan, masukkan olive oil sedikit je and cairkan butter, saya pakai butter yang banyak dalah almost half bar (standard size butter) tu.

Step 03 - Bila dah cair butter Masukkan bawang putih / Halia / Onion yang kita cincang tadi.. tumis dulu, dah naik baunya masukkan pula daun kari. Kemudian dimasukkan susu dalam secawan. Fresh Milk. kalau nak pakai susu sejat pon boleh sebenarnya.. tapi guna yg cair, yang pekat tu utk buat teh tarik boleh lah kaknon kaknon dan diknonss sekelian.. ;-)

Step 04 - Seasoningkan sos anda dengan garam / gula dan lada hitam sedikit / or maybe a bit MSG.

Step 05 - Masukkan Parmean Cheese sedikit untuk memekatkan kuah, alaa kalau takda pakai Chek Dah pon bole.. tujuannya nak pekatkan kuah nya jer.. or kalau takda pon, masukkan sesudu tepung jagung. conform pekat. and last masukkan Ayam berserta cili potong.

Step 06 - DONE and boleh lah dinikmati bersama keluarga tercinta. My son suka makan ni, kalau buat untuk my son, saya tak bubuh cili padi. pedas. Tak jawa betol lidah beliau. hahaha.. its oke.




Sehingga itu.. have fun with your weekend.. jom malam ni masak butter chicken sambil tengok final Maharaja Lawak Mega FINAL kat ASTRO. Kita Undi JOZAN. kepada sesiapa yang nak bertanya, silalah komen di button komen dibawah ni, insyaalah pertanyaaan anda akan terjawab. And Thanks guys yang mana dah jadi follower blog ni. Support anda amatlah kami perlukan untuk menjayakan misi mengada ngada kami ni.. ;-)

cheerrrss!!!




ADINANG



No comments:

Post a Comment